Naujienos

 

Performanso menas – galingas komunikacijos ginklas. Kada juo pasinaudoti?

Data: 2022 m. gegužės 19 d.

Performanso meno žvaigždės Marinos Abramovič vizitas Lietuvoje ir kaip niekada gausiai pabirę performansai galbūt tik sutapimas. Ši meno forma nėra nauja, tačiau pastaruoju metu ir patys įsitikinome – ji gali tapti galingu komunikacijos ginklu. Tad kokiais atvejais verta pasitelkti performansą kaip komunikacijos priemonę ir kodėl jis toks paveikus?

 

Nuo pasipriešinimo karui iki mėsainių valgymo

 

Rusijos karas prieš Ukrainą šiandien tapo kone stipriausiu postūmiu šiurpą (gerąja prasme) keliantiems performansams. Vienas ryškiausių Lietuvoje neabejotinai buvo meninis performansas „Swimming Through“, vykęs šalia Rusijos ambasados Vilniuje, kuomet olimpinė čempionė Rūta Meilutytė yrėsi per raudonais dažais nudažytą tvenkinį, taip siekiant paskatinti dar aktyviau ginti Ukrainą ir jos žmones nuo okupantų.

 

Karas, neteisybės jausmas ir pasipriešinimas agresijai – tai tik viena iš vertybių, dažnai išreiškiamų performanso forma. Pavyzdžiui, Marina Abramovič 1988 m. su tuometiniu mylimuoju Ulajum performansą nusprendė pritaikyti santykių pabaigai įamžinti. Jie tris mėnesius ėjo per Didžiąją kinų sieną – pradėjo nuo priešingų pusių, o kai susitiko viduryje, išsiskyrė tam, kad galėtų toliau tęsti gyvenimą ne kaip pora, o kaip savarankiški menininkai.

 

Vertybės, kurias transliuoja performansai, gali būti ir ne tokios dramatiškos. 1981 m. danų režisierius nufilmavo Andy Warholo performansą, kuriame menininkas keturias minutes valgo mėsainį. Šiuo performansu kūrėjai norėjo perteikti „amerikietiškos svajonės“ idėją. Kaip imigrantas, Andy Warholas žavėjosi, kad JAV visi yra lygūs – kad kiekvienas, net ir vargingiausiai gyvenantis žmogus, gali valgyti ir gerti tai, ką valgo prezidentas. Mėsainis ir tapo „amerikietiškos svajonės“ simboliu.

Kaip matote, performansai gali būti įvairiausi ir kelti skirtingas emocijas. Vis dėlto tam, kad jie taptų galingu komunikacijos įrankiu, turi atitikti vieną labai svarbų reikalavimą – jie turi kalbėti apie tai, kas mums visiems aktualu: esminiai fiziniai ir psichologiniai poreikiai, žmonių santykiai, baimės ir pan.

Pilną „M360“ Premium straipsnį skaitykite čia.