Strategas Grigorjevas: norėdamas vystyti tvarius produktus verslas privalo žinoti du pagrindinius principus
Data: 2021 m. kovo 23 d.
Vis daugiau populiarumo visuomenėje sulaukiantis tvarumas jau įsišaknija ir ne mažos dalies verslų strategijose. Tačiau neretai ne visi verslai iš tiesų supranta, kas tai yra tvarumas ir kaip vystyti tvarius produktus ir paslaugas. Lietuvos verslo forume apie tai kalbėjo „Synthesis Consulting Group“ partneris ir strategas Andrius Grigorjevas, kuris išskyrė du pagrindinius principus, kuriuos turi žinoti verslas, einantis tvarumo link.
Pranešimo metu specialistas pastebėjo, kad dalis verslo dar yra sutrikęs dėl vis labiau populiarėjančio termino tvarumas: dalis dar nėra supratę, kas tai yra ir kaip tai susiję su jų vykdomu verslu.
„Dažnai susiduriame su tokia situacija, kai tvarumu laikome tai, kad kažkas pastatė namą iš kavos tirščių ar sukūrė popierinį buteliuką. Mes jau galvojame, kad tai tvaru ir prasminga, bet realybė yra kitokia“, – kalbėjo jis.
Visgi įmonės kuo toliau, tuo labiau bus verčiamos eiti tvarumo link: dalį tai pastūmės daryti užsidarančios rinkos, kurios reikalauja tvarumo, dalį – vis aukštesnius reikalavimus keliantys turimi klientai. Iš kitos pusės dalis verslo supranta, kad su tvarumu ateina ir naujos nišos, naujos rinkos. Postūmį paspartins ir viešieji pirkimai, kur dalis valstybių jau dabar nesustojamai didina tvarių pirkimų dalį visuose pirkimuose.
Taigi kas yra tvarumas? Pasak. A. Grigorjevo, tvarų produktą ar paslaugą galima apibūdinti kaip tokį, kuris turi patenkinti dabartinius poreikius ir numatyti ateities poreikius, besivadovaujant tvaraus vystymo tikslais.
Pirmas principas – ne tvaru, o tvariau
Kaip vieną iš svarbiausių principų verslui, norinčiam veikti tvariai, strategas įvardijo supratimą, kad būti visiškai tvariam – misija neįmanoma.
„Dažnai sakome tvarus, bet reikia kalbėti apie tvaresnį produktą. Mes niekada neturėsime iš tiesų tvaraus produkto, bet galime kalbėti apie tvaresnę paslaugą ar produktą. Kodėl tai svarbu? Nes būti tvariu negali nežinodamas, kaip tą tvarumą matuoti. Paradoksalu, bet jei turi tvarų produktą, bet to niekaip nematuoji, tai rinkos atžvilgiu nesi tvarus, nes negali įrodyti, o tavo partneriai negali paskaičiuoti“, – savo pastebėjimais dalijosi A. Grigorjevas.
Taigi prieš kuriant tvarų produktą reikia nusibrėžti ribą, startinį tašką, nuo kurio skaičiuojami pasiekti rezultatai.
„Matavimas pakankamai komplikuotas dalykas. Čia yra pirminiai įgalinantys efektai, antriniai įgalinantys efektai, pirminiai ir antriniai neigiami efektai, į kuriuos reikia atsižvelgti, kad galėtume sakyti, kaip produktas veikia“, – toliau tęsė forumo dalyvis.
Antras principas – ne produktas, o sprendimų ekosistema
Kalbant apie tvarius produktus ir paslaugas, dar viena klaida, kurią gali daryti verslas, – galvojimas, kad viskas sukasi tik apie patį produktą ar paslaugą.
„Mes nesame izoliuoti tik savo kontekste. Turime žiūrėti į visą grandinę, turime matuoti ne tik savo emisijas ir poveikį, bet ir visos grandinės, kuri yra susijusi su mūsų veikla. Žiūrėdami į grandinę turime rasti silpnąsias puses, net jei tai nesusiję su mūsų veikla“, – tęsė A. Grigorjevas.
Daugiau skaitykite: Delfi